Site icon Benbodyfit

Nieuwe voedingsnormen voor energie

De Gezondheidsraad heeft enkele weken geleden de nieuwe voedingsnormen voor energie uitgebracht. Hierin staat hoeveel calorieën, oftewel energie, kinderen en volwassenen met een gezond gewicht gemiddeld op een dag nodig hebben. De voedingsnormen worden eens in de zoveel tijd herzien.

Geen individueel advies

De hoeveelheid calorieën die je lichaam nodig heeft verschilt per persoon. Dit hangt bijvoorbeeld af van je geslacht, lichamelijke activiteit, leeftijd en gewicht. Daarom kunnen we alleen een grove inschatting geven hoeveel calorieën iemand gemiddeld nodig heeft. Dat doet de Gezondheidsraad in de voedingsnormen voor energie voor volwassenen en kinderen met een gezond gewicht. Er wordt dus geen advies gegeven dat één op één te vertalen is naar het individu.

Hoeveel calorieën heb ik nodig?

Jezelf wegen is de beste manier om te zien of je niet te veel of te weinig energie binnenkrijgt. Val je af, dan eet je minder dan je nodig hebt om je gewicht stabiel te houden. En kom je aan, dan eet je meer dan je nodig hebt om je gewicht stabiel te houden. Het is normaal dat je lichaamsgewicht kleine schommelingen maakt. Dit komt vooral door schommelingen in je vochthuishouding. Daarom kun je jezelf het beste maximaal 1 keer per week op dezelfde dag wegen. Het liefst ’s ochtends als je uit bed komt voordat je hebt gegeten en gedronken, nadat je naar de wc bent geweest en met zo min mogelijk kleding aan. Kom je aan of val je af terwijl dat niet nodig is? Wij kunnen je hierbij helpen.

Hoe zit het met de 2000 calorieën voor vrouwen en de 2500 calorieën voor mannen?

Op veel plekken zie je het advies om als vrouw ongeveer 2000 calorieën te eten en drinken en als man ongeveer 2500 calorieën. Deze 2000 calorieën zie je ook terug op etiketten van voedingsmiddelen. Dit wordt gebruikt als referentie-inname voor alle volwassenen ongeacht geslacht, leeftijd en mate van lichamelijke activiteit. Ook deze adviezen zijn gemiddelden. Hoeveel calorieën jij kunt nemen is uiteindelijk erg persoonlijk. Op deze pagina kun je, op basis van geslacht, leeftijd en activiteitenpatroon, een indicatie vinden van de hoeveelheid calorieën die je ongeveer nodig hebt. Het belangrijkste is om uit te gaan van de weegschaal. Blijf jij op gewicht? Dan neem jij de hoeveelheid calorieën die je lichaam nodig heeft om jouw gewicht stabiel te houden.

Niveaus van activiteiten

Hoeveel calorieën iemand nodig heeft is onder andere afhankelijk van hoe actief iemand is. De Gezondheidsraad geeft energienormen voor vier niveaus van activiteiten. Het Voedingscentrum heeft ervoor gekozen om bij de aanbevolen hoeveelheden uit de Schijf van Vijf uit te gaan van het laagste niveau. Hier hebben wij voor gekozen omdat veel mensen in Nederland een sedentaire leefstijl hebben waarbij ze veel zitten en weinig bewegen. Daarnaast heeft de helft van de volwassenen overgewicht en willen we overconsumptie voorkomen. Vergelijk je de gemiddelde energiebehoefte bij dit lage activiteitenniveau met de oude energienormen die wij gebruikten voor onze adviezen, dan zie je kleine veranderingen in de hoeveelheid calorieën. Voor mannen en kinderen van 9 jaar oud zijn deze veranderingen in calorieën wat groter, omdat we nu onder andere uitgaan van een lager activiteitenniveau voor deze groepen.

Wat adviseert het Voedingscentrum?

Het Voedingscentrum blijft adviseren in ranges, omdat de energiebehoefte per individu varieert. De ranges in aanbevolen hoeveelheden voedingsmiddelen zijn voor twee leeftijdsgroepen iets breder geworden, omdat de normen binnen deze leeftijdsgroepen uiteenlopen. Voor mannen van 50 tot en met 69 jaar en voor kinderen van 9 tot en met 13 jaar veranderen de dagelijks aanbevolen hoeveelheden. De ondergrens voor brood en voor smeer- en bereidingsvetten wordt voor de beiden groepen iets lager. Voor jongens van 9 tot en met 13 jaar gaat ook de ondergrens voor aardappelen of volkoren graanproducten wat omlaag.

Exit mobile version